niedziela, 11 maja 2014

Ile kosztuje tygodniowy wyjazd do Izraela? cz. II

Część II – Jedzenie i bilety wstępu i inne atrakcje

W części drugiej przeczytacie o wydatkach na wyżywienie, bilety wstępu, o kosztach roamingu czy też wydatków z naszej ulubionej kategorii inne. No to zaczynamy J

1. JEDZENIE
Mówią że, nie samym chebem człowiek żyje, ale dla mnie mimo wszystko to podstawa. Oczywiście jak przystało na budżetowych turystów-podróżników kanapki na drogę muszą być. No tak, ale na miejscu też trzeba coś jeść. Jak już zdążyłem wspomnieć Izrael nie należy do krajów gdzie wydaje się mało. Dotyczy to również jedzenia. Przedstawione poniżej wydatki są bardzo „osobiste” wszystko zależy od tego jakiego rodzaju turystami/podróżnikami jesteście, czy stołujecie się głównie w restauracjach czy może wolicie tzw. kuchnię uliczną. My połączyliśmy oba style :P Omijaliśmy McDonald i wszelkie inne europejsko-amerykańskie śmieciowe żarcie. Tak nawiasem mówiąc cena za przeciętny zestaw w Macu opiewa na kwotę 48 szekli co daje jakieś 43 PLN!

Zobaczcie zatem nasze wydatki:
20,00 ILS
18,40 PLN
Betlehem
falafel + cola (przy przystanku autobus z Jerozolimy)
21,00 ILS
19,32 PLN
Haifa
kebab
54,00 ILS
49,68 PLN
Haifa
dania kuchni izraelskiej w miejscu Fatoush
140,00 ILS
650,74 zł
SUMA za osobę:
325,37 zł

W powyższych miejsc najbardziej polecamy wam restaurację Fatoush w Hajfie – jedzenie jest naprawdę dobre i jak na Izrael tanie w bardzo miłej atmosferze. Jeśli jesteście zwolennikami kuchni ulicznej to będą w okolicach Jerozolimy warto „stołować się” w Palestynie jest nawet 3 razy taniej! Ewentualnie w okolicach bramy damasceńskiej w samej Jerozolimie. Jeśli wybieracie się do Acro to koniecznie musicie spróbować falafela, niedaleko od bramy wejściowej na stare miasto.
Zobaczcie linki Tripadvisor: FatoushBig Ben

W podanej kwocie zawierają się tylko wydatki na jedzenie w restauracjach i ulicznych barach. Dodatkowo wydaliśmy pieniądze na jedzenie kupowane w supermarketach i lokalnych sklepikach. Dwa razy gotowaliśmy sobie sami w Tel Aviv’ie i Allone Abba. Wydatki ze sklepów i supermarketów podliczone zostały w kategorii inne.

2. BILETY WSTĘPU
Tu mam dla was same dobre wieści. Większość najważniejszych moim subiektywnym zdaniem atrakcji w Izraelu jest bezpłatnych. Praktycznie do każdego kościoła, synagogi, meczetu można wejść za darmo. Nieco inaczej prezentuje się sytuacja nad morzem Martwym. Większość plaż jest niestety płatnych. Jest jednak jedna fajna miejscówka z darmową kamienistą plażą publiczną i z darmową infrastrukturą (prysznice, parking). Płatna jest jedynie przebieralnia. Mowa tu o plaży publicznej w Ein Gedi niedaleko innej słynnej miejscowości Masada, którą również warto odwiedzić.
Tym sposobem jedyne wydatki poniesione przez nas i zaksięgowane w tej kategorii to wejście na teren meczetu w Acro oraz linowa kolejna w Hajfie, trochę żałujemy że nie przejechaliśmy się pociągiem najkrótszej linii metra na świecie w Hajfie. Zbrakło czasu
Poniżej zestawienie:
ILS
The Moslem Wakf - Acre
9,2
Kolejka linowa Haifa (bilet w obie strony)
26,68
SUMA za osobę:
35,88

3. ROAMING
Wydatki związane z korzystaniem z telefonu komórkowego za granicą to kolejne te bardziej osobiste ich wysokość zależy oczywiście od Ciebie jak często będziesz dzwonił SMSował czy może będziesz zmuszony skorzystać z Internetu (nie polecam bardzo wysokie stawki za 100kb!!).
Ja starałem się z telefonu nie korzystać prawie wcale. Kontakt z rodziną utrzymywałem za pośrednictwa maila i facebooka korzystając z sieci Wi-Fi. Czasem jednak trzeba się skontaktować z umówionym hostem przez Couch Surfing czy też wysłać SMSa z pozdrowieniami J
Decydując sina dłuży pobyt lub przewidując częstą potrzebę skorzystania z telefonu rozejrzyjcie się za starterami ofert typu pre-paid lokalnych operatorów. Poniżej moje zestawienie kosztów z tytułu roamingu:

Roaming

1,51 zł
SUMA:
14,62 zł

Sami widzicie tanio nie jest. Pamiętajcie żeby wyłączyć transmisję danych w swoich smartfonach!

4. INNE
No moja ulubiona kategoria :D Czyli wszystko inne nad czym ciężko zapanować. Są tu policzone głównie wydatki na wodę, drobne zakupy w lokalnych sklepach oraz nasze dwie wizyty w supermarekatach.

INNE
Na pokładzie Wizzair
23,00 PLN
Supermarket
91,02 PLN
Pozostałe zakupy (np. kawa)
60,00 PLN
Duty Free
68,63 PLN
Suma:
242,65 PLN

PODSUMOWANIE

Ile wydaliśmy w sumie? Zmieściliśmy się w założony budżecie. Przygotowaliśmy się finansowo na wydatek ok. 1700 PLN/za osob i się udało. Chciałem dla porównania przedstawić tutaj koszt podobnej wycieczki z biurem podróży ale nie mogę się połapać w tych wszystkich kruczkach. Przy pierwszym widoku cena wycieczki zorganizowanej Last Minute to ok. 2500 PLN. Należy jednak pamiętać, że nie jest to koszt całkowity. Zwykle doliczyć należy ubezpieczenie czy też opłaty dodatkowe. W naszym podsumowaniu spisaliśmy wszystkie wydatki związane z wyjazdem włączając w to zakupy prywatne, transport w jeszcze w Polsce czy też usługi roamingu.

SUMA WSZYSTKICH WYDATKÓW

SUMA KOŃCOWA:
1682,08
dni
Ile kosztuje jeden dzień?
210,26
PLN

Podsumowując wyjazd samodzielnie zorganizowany może być tańszy jak widać na załączonym obrazku (choć wcale nie musi) Największą jednak zaletą takich wyjazdów jest SWOBODA.
Swoboda decydowania o tym gdzie się udać, o której należy wstać czy też czego spróbować.
I to chyba właśnie dlatego jeszcze nigdy nie skorzystałem z żadnej oferty zagranicznych wyjazdów zorganizowanych.